

4-årig uddannelse
Certificeret Psykoterapeut
Uddannelse på højt fagligt niveau
Uddannelsen tages ved siden af dit job
Med uddannelsen til emotionsfokuseret par og psykoterapeut bliver du hos Skau Hørby tilbudt et 4-årigt uddannelsesforløb med et højt fagligt og metodisk niveau, hvor du lærer en moderne integrativ psykoterapeutisk metode, der er udviklet til at hjælpe klienter med at udtrykke, forstå, regulere og forløse følelser.
Med uddannelsen til emotionsfokuseret par og psykoterapeut bliver du hos Skau Hørby tilbudt et 4-årigt uddannelsesforløb med et højt fagligt og metodisk niveau, hvor du lærer en moderne integrativ psykoterapeutisk metode, der er udviklet til at hjælpe klienter med at udtrykke, forstå, regulere og forløse følelser.
Med din afsluttende eksamen hos Skau Hørby vil du kunne åbne din egen praksis og kunne praktisere som psykoterapeut med speciale i individuel- og parterapi. Du vil have et stærkt blik for intra- og interpsykiske mønstre og vide, hvordan du kan arbejde med den menneskelige psyke og udvikling, hvad enten det er i en individuel eller relationel terapeutisk kontekst.
Det er livgivende og meningsfuldt at være med til at facilitere den udvikling, der gør det muligt for mennesker at stå stærkere i livet, gå efter deres drømme eller turde læne sig tættere ind i hinanden, fordi det er blevet trygt at udtrykke kærlighed, længsler og behov.
Uddannelsen giver dig også mulighed for at lave nye karrierespring i dit nuværende eller nye job. Der vil i mange professioner være brug for mennesker, der kan facilitere udviklende processer, der skaber en større forståelse, en anden åbenhed, empati og samhørighed og som forstår at forene forskellige oplevelser i styrket enhed. Det vil være en del af det arbejde, de studerende vil kunne påtage sig enten som selvstændig eller som ansat.

Du vil skulle gennemgå forskellige øvelser sammen med andre deltagere og alene. Sigtet er, at du fortsat udvikler dig personligt, og samtidig får de redskaber, der gør det muligt at facilitere rådgivende og reflekterende samtaler.
Vi arbejder ud fra Robert Brinkerhoffs forskningsresultater og principper for design og implementering af effektive læringsprocesser, som viser at reel læring sker både før, under og efter undervisningsdagene. Undervisningen er derfor tilrettelagt så den både er involverende, indeholder oplæg, vil kræve din deltagelse samt nogen læseforberedelse.
Mikkel Hørby
Partner, Uddannelsesleder & Psykoterapeut MPF
1. år
Modul 1
Selvrefleksivitet - SelvafgrænsningSelvrefleksivitet - Selvafgrænsning
- Teoretisk viden om skiftende menneskesyn. Forskellen på de historiske tilgange og nutidig evidens.
- Indre og ydre styring.
- Viden om symbiose og adskillelse.
- Forskel på konflikt, grænser mellem selv og andre.
- Arbejdet og karrierens betydning for identitet og kontakt.
- Eget arbejde med udvikling af nye strategier – proces faciliteret i plenum.
Modul 2
TilknytningsteoriTilknytningsteori
- Teoretisk viden om tilknytningsteori.
- Viden om menneskets udvikling og afhængighed af kontakt.
- Viden om udvikling af overlevelsesstrategier ved brud på kontakt.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
Modul 3
Sammenhæng mellem filosofi, teori og metodeSammenhæng mellem filosofi, teori og metode
- Viden om eksistentialisme, dialektik og fænomenologi.
- Indføring i videnskabsteori og forskningsmetoder.
- Sammenhæng mellem filosofisk grundlag, teori og EFT-metode.
- Indblik i det evidensbaserede grundlag, som den emotionsfokuseret terapeutiske teori og metode bygger på.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
- Introduktion til forskningsprincipper og perspektiver*
Modul 4
EmotionsteoriEmotionsteori
- Viden om hjernen og de emotionelle og følelsesmæssige processer.
- Forskel på emotioner og følelser.
- Forståelse for følelsesmæssige og kropslige responser.
- Forståelse for emotionernes betydning for personlighedsdannelsen.
- Viden om, hvordan følelser integreres og reguleres.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
Modul 5
MønstergenkendelseMønstergenkendelse
- Afdækning samt forståelse af eget tilknytningsmønster.
- Arbejde og karriere som identitets- og tilknytningsmarkører.
- Egen proces og forståelse af egne intrapsykiske mønstre og overlevelsesstrategier.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
Modul 6
Kontakt og empatiKontakt og empati
- Teoretisk viden om autensitet, skyld og skam.
- Viden om og øget bevidsthed om mentaliseringsevne og samhørighed.
- Kunne kende forskel på sekundære og primære følelser.
- Styrke færdigheder i kontakt, mentalisering og relationskompetent dialog.
- Introduktion til konfliktløsning og den svære samtale.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
Modul 7
Neuroaffektiv udviklingspsykologi og kognitionsforskningNeuroaffektiv udviklingspsykologi og kognitionsforskning
- Forståelse af den treenige hjerne.
- Viden om bias og hjernen ubevidste mønstre.
- Viden om korrigerende oplevelser som en ny vej til emotionel fleksibilitet.
- Konfliktløsning, og værktøj til håndtering.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
Modul 8
Metodisk teoriMetodisk teori
- Indføring i det teoretiske grundlag for EFIT.
- Kendskab til EFIT-metoden – den individuelle samtale.
- Øvelse i brug af EFIT.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
Modul 9
EgenprocesEgenproces
- Øvelse i EFIT-metode med henblik på at afdække og formidle egne og andres mønstre.
- Refleksive øvelser – herunder kropslig bevidsthed om stress respons.
- Kendskab til egne triggere og afledt respons.
- Eget arbejde – faciliteret proces i plenum.
Modul 10
CertificeringCertificering
Skriftlig opgave med mundtlig fremlæggelse og forsvar.
2. år
Modul 1
Psykoterapiens hovedtraditioner. Kontakt, ansvar, asymmetri og det faciliterende lederskabPsykoterapiens hovedtraditioner. Kontakt, ansvar, asymmetri og det faciliterende lederskab
- Viden om psykoterapiens baggrund, udvikling samt de dominerende hovedtraditioner og deres teoretiske og strukturelle forskelle.
- Viden om før, fuld og efterkontakt.
- Træning i tilstedeværelse og forståelse af kontraktbrud
- Kendskab til egne forsvarsmekanismer ved kontraktbrud eller overvældelse.
- Indblik i magt, ansvar og asymmetri mellem klient og coach/terapeut.
- Viden om, hvordan coachen/terapeuten skaber nærvær og tryghed i samtalerne.
Modul 2
EFIT – Den individuelle samtalemodelEFIT – Den individuelle samtalemodel
- Viden om teoretisk grundlag og evidensbaseret forskning i EFIT
- Teoretisk og metodisk gennemgang af EFIT model.
- Viden om, hvordan en EFIT session opstartes.
- Viden om mikrointerventioner samt viden om, hvornår og hvordan disse kan anvendes.
- Viden om nonspecifikke faktorer i samtalen.
- Øvelse i den individuelle metode.
Modul 3
EFIT – Den terapeutiske og coachende modelEFIT – Den terapeutiske og coachende model
- Teoretisk og metodisk gennemgang – forståelse for trin og faser.
- Introduktion til Coaching model (Rådgivende metode).
- Viden om overgang fra fase 1 til fase 2 arbejde (Reflekterende metode).
- Assessment af klienten.
- Øvelse i den individuelle metode – egen proces i plenum.
Modul 4
Vrede og relativitetVrede og relativitet
- Teoretisk viden om forsvarsmekanismer, herunder:
- Vrede og reaktiveret – fysisk og psykisk vold.
- Tilbagetrækning og dissociering.
- Projektioner og introjektioner.
- Differentiering
- Viden om evokation, forandringsteori og regulering.
- Forståelse for, hvordan emotioner guider klienten til forandring i EFIT, og rådgivning guider klienten i coachingmodellen.
- Færdigheder i fordybelse af emotioner.
- Færdighedstræning, refleksion og supervision i gruppe.
Modul 5
Tab og sorgTab og sorg
- Tab af identitet – sorgens indvirkninger og proces.
- Viden om forskellige former fortab og sorg og hvordan disse forstås og behandles.
- Forståelse for hvordan professionelles arbejde/erhverv kan have tilknytningsbetydning.
- Viden om interventionsformer, samt udvikling af færdigheder i udvælgelse og gennemføring af interventioner.
Modul 6
Familiedynamikker og relationsmønstreFamiliedynamikker og relationsmønstre
- Gennemgang af systemisk familieteori.
- Forståelse for hvordan tilknytning og kontakt former livstrategier og selvet, privat såvel som professionelt.
- Viden om børns tilknytningsbehov og tilpasningsevne.
- Parforholdets betydning for familiens og børnenes trivsel og udvikling, samt indvirkning på ledelsesstil og arbejdstrivsel.
- Egenproces og indblik i egne familiedynamikker og ledelsesstil.
Modul 7
EFIT og arbejdet med tilknytningEFIT og arbejdet med tilknytning
- Viden om AAI interview og tilknytningsstile.
- Viden om, hvordan tilknytningsstile træder frem og mødes i det coachende/terapeutiske arbejde.
- Færdigheder i, hvordan utrygge tilknytningsstile mødes med henblik på at støtte og udvikle selvregulering og tryghed hos klienten.
- Indføring i hvordan professionelles karrierer kan have tilknytningsbetydning.
- Viden om grundantagelser i EFIT.
Modul 8
Behandler etik og formelle rammer for coaching og psykoterapiBehandler etik og formelle rammer for coaching og psykoterapi
- Viden om coachen/terapeutens faglige, moralske og etiske ansvar.
- Viden om formelle rammer for psykoterapi: love, social og sundhedspolitik og GPDR.
- Viden om, hvordan GPDR implementeres i den terapeutiske praksis.
- Viden om, hvordan de studerende skal forholde sig til egne trigger i terapien.
- De studerende vil kunne håndtere svære etiske dilemmaer og vide, hvordan de skal forholde sig ift. love, social og sundhedspolitik og GPDR.
Modul 9
Terapeutisk og coachende træningTerapeutisk og coachende træning
- Styrket viden om, hvordan mikro og makro interventioner udvælges og gennemføres i samtalen.
- Coachens valg mellem rådgivende og/eller reflekterende metode.
- Færdigheder i at fordybe det coachende/ terapeutiske arbejde i fase 1 og 2.
- Forståelse for, hvordan coachen/terapeuten konsoliderer arbejdet i fase 3.
Modul 10
EksamenEksamen
Skriftlig opgave med mundtlig fremlæggelse og forsvar.
3. år
Modul 1
Introduktion til EFT-modellen, tangoen og det terapeutiske arbejde i fase 1Introduktion til EFT-modellen, tangoen og det terapeutiske arbejde i fase 1.
- Bevidsthed om, hvordan parrets mønster afdækkes og træning i at formidle den negative cyklus til parret.
- Viden om fase 1 arbejdet og markører på, hvornår det terapeutiske arbejde skifter til fase 2.
- Viden om arbejdet i tangoen.
- Viden og træning i at facilitere og styre udvekslinger og omformuleringer.
Viden og træning i terapeutiske interventioner.
Modul 2
Interventioner i EFT og arbejdet i tangoen fase 1 og 2Interventioner i EFT og arbejdet i tangoen fase 1 og 2
- Bevidsthed om, hvordan parrets mønster afdækkes og træning i at formidle den negative cyklus til parret.
- Viden om fase 1 arbejdet og markører på, hvornår det terapeutiske arbejde skifter til fase 2.
- Viden om arbejdet i tangoen.
- Viden og træning i at facilitere og styre udvekslinger og omformuleringer.
Viden og træning i terapeutiske interventioner.
Modul 3
Tilknytning og skamTilknytning og skam
- Viden om tilknytningens betydning i parforholdet.
- Viden om tilknytningsstile og skam.
- Viden om, hvordan arbejdet med tilknytning.
- Tilknytningsbrud og skam foldes ud i tangoen.
- Træning i at fordybe følelser, intervensformer og træning i processering og formidling af parrets dybereliggende følelser og negative cyklus.
Modul 4
Emotionsteori, sex og utroskabEmotionsteori, sex og utroskab
- At de studerende opnår viden om, hvordan emotioner fordybes.
- Viden om assessment, evokation, forandringsteori og regulering.
- Viden og træning i den eksistentielle dialog og fænomenologiske metode.
- Viden om, hvordan der arbejdes med kontakt- og tillidsbrud i det terapeutiske rum.
- Øvelse i, hvordan der arbejdes med skabe korrigerende erfaringer i en EFT-ramme med henblik på at skabe tryghed og kontakt.
- Terapeutisk træning i seksuelle problemstillinger.
Supervision og teoretiske perspektivering.
Modul 5
Højkonflikte og reaktive parHøjkonflikte og reaktive par
- Forståelse for konflikternes udtryk og betydning.
- Assessment af parret.
- Viden om, hvordan konflikter og det reaktive deeskaleres og hvordan der interveneres.
- Viden om, hvordan parret hjælpes med at bryde den negative cyklus.
- Viden om, hvordan behandlingsforløb struktureres og planlægges.
- Træning af kompetencer i at facilitere vanskelige dynamikker.
Modul 6
Vold i parforholdetVold i parforholdet
- Viden om, hvordan den emotionsfokuseret metode og teori forholder sig til vold i det terapeutiske arbejde.
- Viden om, hvordan volden deeskaleres og håndteres terapeutisk.
- Forståelse for voldens udtryk og dynamikker i et emotionsteoretisk og tilknytningsperspektiv.
- Fysisk og psykisk vold og psykiske diagnoser i parholdet
- Træning af kompetencer i at facilitere vanskelige dynamikker.
- Viden om og træning i, hvordan komplekse forhold formidles til klienterne.
- Viden om, hvordan behandlingsforløb struktureres og planlægges.
Modul 7
Parallelprocesser i terapienParallelprocesser i terapien
- Differencering mellem egne og klientens følelser.
- Overføring og modoverføring
- Selvafgrænsning og selvrefleksivitet ift. det terapeutiske arbejde.
- Viden om projektiv adfærd og håndtering af følelser (emotionsteori).
- Bevidstheden om, hvornår vores arbejdet har brug for supervision.
- En skærpet bevidsthed og forståelse for, hvornår overføring kan arbejde for og imod terapien.
- Terapeutisk træning, supervision og teoretisk perspektivering.
Modul 8
Terapi, demonstrationer og træningTerapi, demonstrationer og træning
- At de studerende får lov til at følge parterapi på nært hold og her ser, hvordan der arbejdes i fase 1 og 2.
- At den praksisoplevede terapi foldes ud i faglige perspektiveringer, som giver den studerende en bedre forståelse for terapeutens valg og interventioner.
- At de studerende får mulighed for at træne nye terapeutiske færdigheder under supervision.
- At de studerende forholder sig undersøgende og refleksivt til egen praksis og studerer denne i grupper.
- Terapeutisk træning, supervision og teoretisk perspektivering.
Modul 9
Omsorgssvigt og traumerOmsorgssvigt og traumer
- Viden om traumer og hvordan begrebet traume forstås i en emotionsfokuseret terapi-teoretisk ramme.
- Viden om, hvordan der inden for EFIT arbejdes med traumer individuelt og hvordan der inden for EFT arbejdes med parforhold, der er traumeramt.
- Viden om interventioner og egen proces.
Modul 10
EksamenEksamen
- At de studerende får praksiserfaring med at strukturere og planlægge et terapeutisk forløb.
- At de studerende teoretiske og kritisk forholder sig refleksivt og analytisk til sit terapeutisk arbejde.
- At de studerende bliver inspireret i deres terapeutiske arbejde og får forståelse for egne styrker og udviklingsmuligheder.
4. år
Modul 1
Utryg tilknytning og tilknytningstraumer i parforholdetUtryg tilknytning og tilknytningstraumer i parforholdet
- Viden om, hvordan kroppens signaler kan bruges til at fordybe og forstå emotionelle og følelsesmæssige tilstande.
- Viden om utryg tilknytning og tilknytningstraumer i et neurovidenskabeligt og tilknytningsteoretiske perspektiv.
- Viden om, hvordan vi arbejder og forløser utryg tilknytning og tilknytningstraumer i terapien.
Modul 2
Parterapien, overgange i faserne og evalueringParterapien, overgange i faserne og evaluering
- Viden og træning i dybdegående intrapsykisk arbejde.
- Viden om, hvordan et terapeutisk forløb sammensættes og evalueres.
- Terapeutisk træning, supervision og teoretisk refleksion.
- Terapeutisk demonstration og faglig perspektivering.
Modul 3
Skam, tilknytning og differentieringSkam, tilknytning og differentiering
- Viden om skam, skammens funktion og betydning.
- Viden om, hvordan vi terapeutisk arbejder med skam for at forstå og forløse den.
- Viden om begrebet differentiering og, hvordan det kan anvendes i det terapeutiske arbejde med skam.
- Egen proces ift. skamoplevelser samt følgevirkninger.
Modul 4
EFFIT – familieterapi. En introduktion til familieterapiEFFIT – familieterapi. En introduktion til familieterapi
- Viden om familiedynamikker og hvordan disse bringes ind i terapien og formidles til forældre med henblik på at vække deres naturlige omsorgsevne.
- Viden om tilknytningens betydning og hvordan børns reaktioner forstås og oversættes.
- Viden om, hvordan kontakt og alliancer skaber fundament for tryghed.
- Forståelse for, hvordan vi passer på familiens loyalitet og sammenhængskraft.
Modul 5
EFFIT – familieterapi. Reaktivering af forældrenes naturlige omsorgsimpuls. Re-engagering af familiens sårbarhedEFFIT – familieterapi. Reaktivering af forældrenes naturlige omsorgsimpuls. Re-engagering af familiens sårbarhed
- Viden om, hvordan samtaler med børn faciliteres og hvordan vi bringer deres ord ind i terapien.
- Forståelse for, hvordan vi arbejder med reaktive familier.
- Træning i at formidle svære budskaber uden at bryde med kontakt, alliance eller med familiens loyalitet.
- Træning af kompetencer i at facilitere vanskelige dynamikker.
Modul 6
Opgivelse, skilsmisser og afviklende samtalerOpgivelse, skilsmisser og afviklende samtaler
- Viden om, hvordan opgivelsen i parforholdet mødes og transformeres.
- Viden om, hvilke markører, der taler for, at vi skal hjælpe klienterne med at afvikle deres forhold og støtte dem i den proces.
- Viden om, hvordan klienter hjælpes igennem et brud i terapien.
- Forståelse for, hvad et par i skilsmisse gennemgår og hvad de skal være opmærksomme på for at styrke sig selv, hinanden og deres børn her og nu og fremadrettet.
Modul 7
Parterapi og misbrugParterapi og misbrug
- At de studerende for et overblik over typiske misbrugsproblemers baggrunde, misbrugets opståen, hvilke belastninger, der er forbundet med misbruget, og hvilken betydning det har for misbruger, pårørende og medmisbruger.
- Viden om, hvordan afhængighedsproblematikker har tilknytningsbetydning og er en søgen mod at regulere emotioner.
- Viden om, hvordan vi arbejder med afhængighedsproblematikker i terapien, hvilke begrænsninger vi kan støde på og hvilke alternative behandlingsmuligheder, der findes.
Modul 8
Emotionsfokuseret terapi-teori i forhold til forskellige lidelserEmotionsfokuseret terapi-teori i forhold til forskellige lidelser
- Viden om forhindringer og udfordringer i arbejdet med den emotionsfokuseret terapeutiske teori.
- Viden om ADHD
- Viden om markører på andre forskellige diagnoser.
- Basal viden om psykiatrien og psykiatriske diagnoser.
- De studerende præsenteres for specifikke behandlingsmuligheder inden for psykiske problemstillinger.
Modul 9
Parforholdet – den emotionelle fordybelse. Fokus på intimitet og sexParforholdet – den emotionelle fordybelse. Fokus på intimitet og sex
- Viden og træning i, hvordan vi fordyber følelser og arbejder med sex.
- Træning i at identificere triggere og blokeringer og formidle parrets negative cyklus.
- Facilitere nye løsninger på gamle problemer.
- Fokus på den studerendes egne blokeringer på dette område.
- At den studerende får trænet og diskuteret faglige perspektiveringer under supervision.
Modul 10
EksamenEksamen
- At de studerende får praksiserfaring med at strukturere og planlægge et terapeutisk forløb.
- At de studerende teoretiske og kritisk forholder sig refleksivt og analytisk til sit terapeutisk arbejde.
- At de studerende bliver inspireret i deres terapeutiske arbejde og får forståelse for egne styrker og udviklingsmuligheder.

Kontakt os
Hvis du har spørgsmål til uddannelsen så ring eller skriv til os via formularen nedenfor.
Telefon: +45 22 30 58 25